Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur

De stad binnestebuiten

Dag 2: De stad in

 

Benodigde bestanden

  1. Opdracht stadswandeling
  2. Reader
  3. College: de kunst van de stadsode
  4. Blauwdruk van een stadsode

 

Opdracht stadswandeling: Documenteer de functies van de stad 

Voor deze stadswandeling krijgen de leerlingen per groep een uitleg en vragenlijst met formulieren. Daarin staan de routebeschrijving, een kaart van met de route, een vragenlijst over de te bezoeken plaatsen op de route en een tabel met vier kernfuncties van de stad.

Gedurende de stadswandeling komen de groepen langs verschillende gebouwen, structuren of monumenten. Over elk afzonderlijk gebouw of plek krijgen zij enige informatie en een vraag. Daarna wordt van de leerlingen gevraagd dat zij het gebouw, het monument of de structuur in de tabel met kernfuncties van de stad indelen. Vaak is er voor een gebouw gekozen dat bij meerderde kernfuncties past om zo de discussie te voeden en te laten zien dat een gebouw of voorziening aan verschillende stedelijke functies kan beantwoorden. Tot slot wordt er van de leerlingen gevraagd om van de plekken waar zij langskomen een foto te maken. Deze foto’s kunnen als werkmateriaal dienen voor de eindopdracht.

Een dergelijke stadswandeling kan aangepast worden aan elke stad.

Leerdoelen: Door deze stadswandeling leren de leerlingen de stad en haar functies kennen. Daarbij leren zij kijken naar verschillende functies die een gebouw kan hebben. Ook leren zij om te discussiëren met hun medeleerlingen over de vraag bij welke van vier kernfuncties (zorg & onderwijs, bestuur & administratie, herinnering & herdenking, recreatie) van de stad het gebouw het beste past.

Resultaat: Door de stadswandeling hebben de leerlingen kennisgemaakt met onderdelen van de stad, hierover leren discussiëren, en materiaal verzameld voor het eindproduct.

College: De kunst van de stadsode

Ter voorbereiding op dit college hebben de leerlingen de ode aan Utrecht van Anna Maria van Schurman gelezen uit de reader.

Tijdens het college krijgen de leerlingen een introductie op middeleeuwse en hedendaagse retorica in theorie en toepassing. Aan de hand van bronnen uit de Middeleeuwen ontdekken de leerlingen de definitie en toepassing van retorica in het verleden. Vervolgens maken zij kennis met retorica in de praktijk.

Tijdens het laatste deel van dit college wordt de eindopdracht verder uitgelegd. De leerlingen krijgen een blauwdruk van een stadsode. Ter oefening wordt er door kleinere groepjes aan het eind van het college al een kleine ode gegeven op een (imaginaire) stad.

Leerdoelen: Met deze opdracht komen verschillende leerdoelen samen. Ten eerste doen de leerlingen kennis op over historische en hedendaagse toepassing van retorica. Daarnaast krijgen de leerlingen de mogelijkheid om hun creatieve capaciteiten aan te boren. Tot slot oefenen de leerlingen hun presentatievaardigheden.

Resultaat: Aan het eind van het college hebben we een drietal presentaties van stadsodes gezien waarin de leerlingen hebben laten zien dat ze de blauwdruk hebben gevolgd. We hebben de leerlingen kunnen meegeven hoe een lof- of hekeldicht is opgebouwd. Daarnaast heeft het oefenen van presenteren bijgedragen aan een betere voorbereiding op het eindproduct.