Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur

De stad binnestebuiten

Dag 3: De utopische en dystopische stad

 

Benodigde links

  1. Website Flehite
  2. Carlijn Kingma

 

Excursie: Museumbezoek Flehite en expositie Stadsbeelden (9 feb.-10 juni 2019)

Ter voorbereiding op het museumbezoek hebben de leerlingen de website van museum Flehite bezocht via de QR-code uit de reader.

In Flehite bezoeken de leerlingen de expositie onder leiding van kunstenares Carlijn Kingma.De kunstenares leidt de begrippen ‘utopie’ en ‘dystopie’ in en laat de leerlingen zien hoe zij deze concepten in haar werk integreert. Hierbij laat zij de leerlingen ook kennismaken met de academische en literaire werken over deze concepten waardoor zij zich heeft laten inspireren.

Leerdoelen: Met het bezoek aan de expositie Stadsbeelden verwerven leerlingen kennis en inzicht over de concepten utopie en dystopie in relatie tot de stad.

Resultaat: De leerlingen hebben inzicht gekregen in de begrippen utopie en dystopie in relatie tot de stad.

Opdracht: Zelf vorm geven aan de utopische of dystopische stad

Tijdens het tweede deel van de excursie gaan de leerlingen zelf met de kunstenares aan het werk. De leerlingen krijgen de opdracht om een pamflet te ontwerpen door een aspect van stedelijke maatschappelijke problematiek aan een architectuurvorm te verbinden. De kunstenares laat telkens één leerling een architectuurvorm noemen (bijv. ‘bioscoop’) en een andere leerling een aspect van de stad en haar problematieken (bijv. ‘eenzaamheid’). Vervolgens werken de leerlingen deze combinatie in groepjes uit in een pamflet.

Deze workshop is over te nemen in overleg met Carlijn Kingma.

Leerdoel: Onder leiding van een expert leren zij zelfstandig na te denken over deze concepten in relatie tot de stad, en deze op creatieve wijze te verwerken. Door deze opdracht leren de leerlingen op een creatieve manier uiting te geven aan hun mening.

Resultaten: De leerlingen ontdekken manieren om de concepten utopie en dystopie op creatieve wijze in hun eindopdracht te verwerken. Deelresultaten: