Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur

De stad binnenstebuiten

Dag 5: Odes aan de stad

 

Benodigde bestanden

  1. DomUnder

 

Gastcollege: Het Domplein 

Voor dit museumbezoek hebben de leerlingen zich ingelezen op de expositie DomUnder gelezen via de QR-code uit de reader.

De leerlingen krijgen op de laatste dag een gastcollege van gemeentelijk archeoloog Herre Wynia. In zijn college neemt Wynia de leerlingen mee op een reis door de verschillende bodemlagen onder het Domplein. Over elke laag in de ‘spekkoek’ draagt hij historische informatie over. Daarnaast krijgen de leerlingen inzicht in de geschiedenis van de archeologie op het Domplein en de werkzaamheden van een archeoloog.

Dit gastcollege kan alleen worden overgenomen mits de themaweek in Utrecht wordt gegeven. In een andere stad kan een vergelijkbare inleiding op lokale archeologie gegeven worden.

Leerdoelen: Met dit college leggen we de basis voor de hierop volgende excursie, waar de gegeven informatie van pas komt. Daarnaast verwerven de leerlingen kennis over het vakgebied van (stads)archeologie.

Resultaat: De leerlingen hebben kennis opgedaan over de 2000-jarige geschiedenis van het Domplein en zijn zich nu bewust van de verschillende lagen die onder het plein liggen.

Excursie: Museumbezoek DomUnder

Na het college van Herre Wynia dalen de leerlingen met een zaklamp onder het Domplein af. Het museum DomUnder biedt deze gelegenheid. In de ruimte onder het Domplein zijn de verschillende historische lagen (Romeinse tijd, Romaanse Dom, Gotische Dom) goed te zien. De kennis die de leerlingen in het college van Herre Wynia hebben verworven wordt inzichtelijk onder de grond.

Omdat DomUnder uniek is in Nederland is deze activiteit exclusief te integreren in een themaweek in Utrecht. Elders kan een bezoek aan de archeologische afdeling van een stedelijk museum een vergelijkbare functie hebben.

Leerdoelen: Met dit museumbezoek leren de leerlingen de informatie uit het gastcollege te koppelen aan de materiële resten.

Eindopdracht: Feestelijke presentaties stadsodes 

Tot slot van de themaweek worden de eindproducten van de groepjes leerlingen gepresenteerd. De docenten van de Universiteit Utrecht die een rol hebben gespeeld in de themaweek, docenten en schoolleiding van het Corderius College en ouders van de deelnemers zijn uitgenodigd om de presentatie van de eindproducten bij te wonen.

Leerdoel: De leerlingen voltooien hun eindopdracht en presenteren deze in een groep aan een groter en gemêleerd publiek.

Resultaat: Een prachtige presentatie van twee stadsodes in tekst, muziek en performance. Na afloop krijgen de leerlingen een certificaat.