Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur

De stad binnestebuiten

Dag 4: Burgerschap en stadspatroon

 

Benodigde bestanden/links 

  1. Discussievragen bij bronfragmenten
  2. Stichting St. Maarten Utrecht

 

Werkcollege: Burgerschap vroeger en nu 

Voor dit werkcollege hebben de leerlingen enkele historische bronfragmenten gelezen. Deze fragmenten komen uit de periode tussen de tweede tot de zesde eeuw. De van oorsprong Latijnse teksten gaan op over burgerschap en het leven in de stad telkens vanuit een andere invalshoek. Deze zijn in de reader opgenomen.

Per invalshoek zijn er een aantal discussievragen aan de leerlingen voorgelegd door middel van een Kahoot!. De vragen zijn per fragment geclusterd en zijn er zo op ingesteld dat er een discussie aangaande de verschillende invalshoeken op burgerschap gevoed wordt.

Deze opdracht kan integraal overgenomen worden.

Leerdoelen: De leerlingen wordt gevraagd om op een kritische manier teksten te analyseren en te lezen. Daarnaast wordt er van hen gevraagd om een positie in te nemen in de discussie over het begrip burgerschap. Door middel van de discussie in deze opdracht leren de leerlingen hun mening te verdedigen op een afgewogen manier.

Resultaat: In het werkcollege is er een stevige discussie gevoerd over verschillende aspecten van burgerschap. Daardoor hebben de leerlingen een beeld gekregen over wat burgerschap inhoudt en hebben gewerkt aan hun discussievaardigheden.

Excursie: Museumbezoek Catharijneconvent

In Museum Catharijneconvent worden de leerlingen rondgeleid door de excursie De Münster Domschat (8 maart-10 juni 2019). De rondleiding geeft inzicht in de middeleeuwse organisatie van een stedelijke kathedraal, het religieuze hart van de middeleeuwse stad.

De rondleiding gaat verder langs een schilderij over het middeleeuwse Sint Maartensfeest.

Het laatste deel van het bezoek aan het museum bestaat uit een workshop van de Stichting Sint-Maarten Utrecht. Deze stichting organiseert sinds 2011 de Sint Maartensparade die ieder jaar op de zaterdag voor 11 november met lichtsculpturen door Utrecht trekt. Hiermee probeert zij het Sint Maartensfeest nieuw leven in te blazen. De parade, die jaarlijks zo’n 7000 mensen trekt, stelt Sint Maarten centraal als symbool van barmhartigheid en solidariteit. De parade heeft als doel om deze aspecten in de parade op te nemen en dit uit te stralen op de toeschouwers.

De leden van de Stichting vertellen het verhaal van St. Maarten, wat de parade inhoudt en wat de oorsprong van de parade is. Vervolgens wordt aan de leerlingen gevraagd wat voor lichtsculptuur zij zouden toevoegen aan de parade als zij zelf zouden meelopen en hoe ze een performance rondom deze sculptuur invulling zouden geven.

Dit onderdeel van de themaweek is over te nemen mits deze in Utrecht plaatsvindt en u de medewerking van de Stichting Sint-Maarten heeft. Voor een andere stad zou een vervangende activiteit bedacht moeten worden.

Leerdoelen: Door dit museumbezoek krijgen de leerlingen inzicht in middeleeuwse en hedendaagse tradities rond de stedelijke schutspatroon. De leerlingen verwerven kennis over een initiatief dat mogelijke burgerschapsidealen uitdraagt. Daarnaast leren ze reflecteren op performatieve creativiteit.

Resultaat: Door dit museumbezoek hebben leerlingen kennis gemaakt met het initiatief van de Stichting Sint-Maarten en door de workshop zijn er ideeën ontstaan die bijdragen aan de eindopdracht. Ook hebben leerlingen een mening kunnen vormen of barmhartigheid en solidariteit kernwaarden zijn van ideaal stedelijk burgerschap.