Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur

Spot en Satire in de Middeleeuwen

Welkom!

Op deze internetpagina vind u twee lessenpakketten over ‘Spot en satire in de middeleeuwen’. Het uitgebreide lespakket bestaat uit tien lessen van vier uur en is onderwezen aan het Corderius College te Amersfoort in het voorjaar van 2016. Een kortere versie van dit lespakket kan onderwezen worden in drie of vier lessen van vijftig minuten en naar eigen smaak ingevuld worden. Het lesmateriaal is vooral geschikt voor klas 3/4 van HAVO-VWO.

Voor beide lessenreeksen geldt dat het een inleiding op de middeleeuwse cultuur en literatuur betreft. De leerlingen maken kennis met de middeleeuwse leefwereld aan de hand van het leven in de stad, het opkomende burgermoraal in de middeleeuwen en spotteksten over uiteenlopende thema’s, zoals: religie, gulzigheid, beschaving, astrologie en de verhoudingen tussen mannen en vrouwen.

In zowel het uitgebreide als het korte lesplan gaan de leerlingen creatief aan de slag met hun opgedane kennis. Ze gaan zelf spot verwerken in bijvoorbeeld de vorm van een toneelstuk, lied of rap, poppenkast, quiz, stripverhaal of klucht.

Leerlingen maken op een creatieve manier kennis met de middeleeuwen. Niet alleen door het leren van namen, feiten en jaartallen, maar ook door teksten te lezen over een bedriegende vos, bazige vrouwen, slapend rijk worden, voor de hand liggende voorspellingen en priesters op schijtstoelen. Op deze manier leren leerlingen samenwerken, krijgen ze inzicht in wat precies spot is, hoe middeleeuwers dachten en wat ze grappig vonden en leren leerlingen hoe ze een creatief eindproduct maken.

Veel plezier!